تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) سنگ بنای یک استراتژی سئوی موفق است. علیرغم همه تحولات در تکنیکهای بهینه سازی موتورهای جستجو، فرآیند کیورد ریسرچ یا جستجوی کلیدواژه همچنان یکی از مراحل اساسی سئو است و از اقداماتی است که تمامی متخصصین سئو در سطوح مختلف باید برای هر وبسایت انجام دهند. تحقیق کلمات کلیدی یا جستجوی کلیدواژه در واقع پیدا کردن کلماتی است که برای یک وبسایت اهمیت بیشتری دارد. اگر کسی به دنبال کلمات و موضوعاتی که شما برایشان محتوا تولید کردهاید نباشد و جستجویی برای محتوای موجود در وبسایت شما انجام نشود، وقتتان را هدر دادهاید. اینجاست که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی اهمیت مییابد.
این مقاله برای همه افرادی که علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم تحقیق کلمات کلیدی و نحوه انتخاب کلمات کلیدی هستند مفید خواهد بود. با مطالعهی این مقاله شما قادر خواهید بود برای وبسایت خود کیورد ریسرچ انجام دهید و استراتژی سئو خود را بر اساس اطلاعات حاصل از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی که انجام دادید، پیاده سازی کنید.
قبل از اینکه بخواهیم وارد جزئیات و نکات عمیق این مبحث شویم، باید اصول اولیهی جستجو و یافتن بهترین کلیدواژهها را بررسی کنیم.
کلیدواژه یا کلمه کلیدی، به کلمات یا عباراتی گفته میشود که کاربران اینترنت برای بدست آوردن اطلاعات مختلف در موتورهای جستجو وارد میکنند. کلمه کلیدی دروازهای است که کاربران را به صفحه نتایج موتورهای جستجو و در نهایت وبسایت شما خواهد کشاند.
جستجوی کلیدواژه یا تحقیق کلمات کلیدی در واقع یک فرآیند تحقیقی است که در آن شما با زبانی که مخاطب هدفتان با آن جستجو میکند آشنا میشوید. زبان کاربران شما در واقع ترکیب کلمات مختلفی است که برای پیدا کردن محصولات و یا خدمات شما استفاده میکنند. فرآیند کیورد ریسرچ با تحلیل، مقایسه و اولویتبندی بهترین کلیدواژههای مربوط به کسب و کار شما تکمیل میشود. تحقیق کلمات کلیدی در واقع دریافت بینشی از مخاطب و نحوه صحبت کردن مخاطب به منظور استفاده برای بهبود محتوا است.
تنها روش عملی برای پی بردن به آنچه که کاربران در نهایت در موتورهای جستجو وارد میکنند تحقیق کلمات کلیدی است. اگر قصد دارید از نوشتن مطالبی که هیچکس به دنبالش نیست اجتناب کنید، باید با این روش تحقیق آشنا شوید. بسیاری از وبسایتها مرتکب اشتباهاتی از این دست میشوند و دلیل اینکه هنوز هم طبق آمار حدود ۹۱ درصد از صفحات موجود در اینترنت، هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمیکنند، عدم اجرای فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.
تحقیق کلمات کلیدی همچنین به شما کمک میکند تا پاسخ به سوالاتی از این قبیل را بیابید:
یافتن پاسخ صحیح برای این نوع سؤالات، به شما کمک میکند که راه درستی را برای رقابت با دیگران انتخاب کنید.
تحقیق کلمات کلیدی معمولا اولین قدم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. شما قطعا در موارد زیر به کیورد ریسرچ نیاز دارید:
تحقیق کلمات کلیدی در طی زمان و با تغییرات الگوریتمهای رتبه بندی موتورهای جستجو دچار تحول شده است. در سال ۲۰۰۰ تحقیق کلمات کلیدی تنها بررسی Google Keyword Planner و پیدا کردن کلمات با بیشترین تعداد جستجو و پرکردن متن سایت با این کلمات بود.
از آنجایی که این روش به راحتی مورد سوء استفاده افراد برای کسب رتبه برای صفحات با محتوای بیکیفیت قرار میگرفت، گوگل در سالهای اخیر با ارائه بهروزرسانیهایی در الگوریتم رتبهبندی خود به مقابله با این روش پرداخت. همواره هدف آپدیتهای گوگل تشخیص هدف کاربر و ارائه بهترین محتوا در نتایج جستجو به کاربران است.
مهمترین آپدیتهای الگوریتم رتبهبندی گوگل در سالهای اخیر که تاثیر زیادی بر نحوه انجام کیورد ریسرچ داشتهاند به شرح زیر میباشند:
با پیشرفت موتورهای جستجو فرایند تحقیق کلمات کلیدی پیچیدگی بیشتری یافته است. تحقیق کلمات کلیدی دیگر تنها پیدا کردن کلیدواژه ایدهآل نیست. تحقیق کلمات کلیدی امروزه شناخت مخاطب و پوشش موضوع محتوا به صورت مناسب است. به عبارت دیگر اگر محتوای شما کیفیت خوبی داشته باشد و موضوع مورد نظر را به خوبی پوشش بدهد شما میتوانید حتی برای کلیدواژههایی که درون محتوای خود ذکر نکردهاید نیز رتبه بگیرید. البته این به معنی اهمیت نداشتن تحقیق کلمات کلیدی نیست، بلکه به معنی تفاوت آن با گذشته است.
تحقیق کلمات کلیدی با فکر کردن به اینکه «یک مشتری بالقوه برای یافتن کسب و کار یا سایت شما چه کلماتی را جستجو خواهد کرد؟» آغاز میشود. پس از آن میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و ایدهها را گسترش دهید و کلیدواژههای بیشتری پیدا کنید.
تحقیق کلمات کلیدی فرآیند سادهای است، اما برای اینکه کار به درستی انجام شود، ۲ شرط مهم وجود دارد:
در این بخش چند روش عملی را با هم مرور خواهیم کرد تا دانش شما در هردو زمینهی بالا افزایش یابد.
کلمات کلیدی بنیادی (Seed Keywords) پایه و اساس فرآیند تحقیق کلمات کلیدی هستند. آنها جایگاه اصلی شما را تعریف میکنند و کمک میکنند رقیبانتان را شناسایی کنید. تمام ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در ابتدا از شما یک کلمه کلیدی بنیادی میخواهند که در ادامه از آن برای ایجاد لیستی بلند از ایدههای کلیدواژههای مرتبط استفاده میکنند.
برگزاری جلسات طوفان فکری (Brain Storming) با همکاران، شرکا یا سایر افرادی که از حوزه کاری مورد نظر اطلاعات دارند برای برداشتن اولین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید خواهد بود. کافی است خود را جای مشتریان قرار دهید تا بدانید برای یافتن خدمات یا محصولی که عرضه میکنید، چه کلمهای باید جستجو شود. کلمات را لیست کنید و کلمات مرتبط را در دستهبندیهای مشابه قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر میخواهید کلیدواژههای مربوط به قهوه را پیدا کنید، کلمه کلیدی بنیادی شما میتواند چنین چیزی باشد:
دقت داشته باشید که ممکن است کلمه کلیدی بنیادی به خودی خود ارزش آن را نداشته باشد که به عنوان کلمه هدف وبسایت شما انتخاب شود. از این کلمه برای برداشتن گامهای بعدی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی استفاده میشود. بنابراین نیازی نیست برای یافتن کلمه بنیادی، دقت و وسواس زیادی به خرج دهید. باید در عرض چند دقیقه، چند کلمه کلیدی بنیادی انتخاب کنید. پس از اینکه موفق شدید چند کلمه را به عنوان کلمات کلیدی بنیادی خود انتخاب کنید، به سراغ مراحل بعدی میرویم.
عموماً بررسی اینکه رقبایتان با چه کلیدواژههایی ترافیک دریافت میکنند، بهترین روش برای شروع تحقیق کلمات کلیدی است. اما ابتدا باید رقبا را شناسایی کنید. اینجاست که لیست کلمات کلیدی که در مرحله قبلی تهیه کردید به درد میخورد. کافی است یکی از آن کلمات را در گوگل جستجو کنید و ببینید که در آن کلمه کلیدی بنیادی، چه سایتهایی در صفحه اول رتبه کسب کردهاند.
اگر هیچکدام از سایتهای دارای رتبههای اول، مشابه سایت شما نیستند، میتوانید از کلمات مرتبط پیشنهادی خود گوگل استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر تجهیزات قهوه میفروشید، احتمالا «قهوه ساز» کلمه کلیدی مرتبطتری است تا «قهوه». یکی از دلایل این امر این است که نتایجی که برای «قهوه ساز» نمایش داده میشود، اکثرا فروشگاههایی مثل شما هستند. در حالی که نتایج نمایش داده شده برای «قهوه» ممکن است عموماً بلاگها و مطالب آموزشی باشند.
در طی فرایند تحقیق کلمات کلیدی باید سعی کنید در شناسایی رقبایتان از قدرت تشخیص و تصمیمگیری خود به نحو احسن استفاده کنید. مثلا اگر دیدید در کلیدواژهی مد نظرتان، کسب و کارهای بزرگی همچون آمازون یا دیجیکالا رتبههای اول را دارند، شما لزوما نباید آنها را به چشم رقیب خود ببینید. همواره باید به دنبال وبسایتهایی باشید که مشابه وبسایت خودتان هستند یا قصد دارید وبسایتتان را به جایگاه آنها برسانید.
پس از اینکه چند وبسایت را شناسایی کردید، میتوانید از ابزارهای تحلیل رقبا استفاده کنید تا بتوانید درکی از صفحات پربازدید آنها و میزان ترافیکی که دریافت میکنند پیدا کنید. همچنین میتوانید ببینید که این سایتها در چه کلیدواژههایی بیشترین ترافیک را میگیرند. در قسمت بعدی به معرفی ابزارهای استخراج کلمات کلیدی خواهیم پرداخت.