وبلاگ تجاری
وبلاگ تجاری

وبلاگ تجاری

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه باید انجام شود؟

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) سنگ بنای یک استراتژی سئوی موفق است. علیرغم همه تحولات در تکنیک‌های بهینه سازی موتورهای جستجو، فرآیند کیورد ریسرچ یا جستجوی کلیدواژه همچنان یکی از مراحل اساسی سئو است و از اقداماتی است که تمامی متخصصین سئو در سطوح مختلف باید برای هر وبسایت انجام دهند. تحقیق کلمات کلیدی یا جستجوی کلیدواژه در واقع پیدا کردن کلماتی است که برای یک وبسایت اهمیت بیشتری دارد. اگر کسی به دنبال کلمات و موضوعاتی که شما برایشان محتوا تولید کرده‌اید نباشد و جستجویی برای محتوای موجود در وبسایت شما انجام نشود، وقتتان را هدر داده‌اید. اینجاست که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی اهمیت می‌یابد.

این مقاله برای همه افرادی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم تحقیق کلمات کلیدی و نحوه انتخاب کلمات کلیدی  هستند مفید خواهد بود. با مطالعه‌ی این مقاله شما قادر خواهید بود برای وبسایت خود کیورد ریسرچ انجام دهید و استراتژی سئو خود را بر اساس اطلاعات حاصل از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی که انجام دادید، پیاده سازی کنید.

بخش اول – اصول تحقیق کلمات کلیدی

قبل از اینکه بخواهیم وارد جزئیات و نکات عمیق این مبحث شویم، باید اصول اولیه‌ی جستجو و یافتن بهترین کلیدواژه‌ها را بررسی کنیم.

کلیدواژه چیست؟

کلیدواژه یا کلمه کلیدی، به کلمات یا عباراتی گفته می‌شود که کاربران اینترنت برای بدست آوردن اطلاعات مختلف در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. کلمه کلیدی دروازه‌ای است که کاربران را به صفحه نتایج موتورهای جستجو و در نهایت وبسایت شما خواهد کشاند.

کلیدواژه چیست
کلیدواژه در واقع کلمه‌ای است که کاربر هدف شما در موتور جستجو وارد می‌کند.

منظور از تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

جستجوی کلیدواژه یا تحقیق کلمات کلیدی در واقع یک فرآیند تحقیقی است که در آن شما با زبانی که مخاطب هدفتان با آن جستجو می‌کند آشنا می‌شوید. زبان کاربران شما در واقع ترکیب کلمات مختلفی است که برای پیدا کردن محصولات و یا خدمات شما استفاده می‌کنند. فرآیند کیورد ریسرچ با تحلیل، مقایسه و اولویت‌بندی بهترین کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کار شما تکمیل می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی در واقع دریافت بینشی از مخاطب و نحوه صحبت کردن مخاطب به منظور استفاده برای بهبود محتوا است.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

تنها روش عملی برای پی بردن به آنچه که کاربران در نهایت در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تحقیق کلمات کلیدی است. اگر قصد دارید از نوشتن مطالبی که هیچ‌کس به دنبالش نیست اجتناب کنید، باید با این روش تحقیق آشنا شوید. بسیاری از وب‌سایت‌ها مرتکب اشتباهاتی از این دست می‌شوند و دلیل اینکه هنوز هم طبق آمار حدود ۹۱ درصد از صفحات موجود در اینترنت، هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمی‌کنند، عدم اجرای فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

تحقیق کلمات کلیدی
اجرای موثر و دقیق فرایند تحقیق کلمات کلیدی تاثیر مهمی در موفقیت جنبه‌های مختلف استراتژی سئو شما خواهد داشت.

تحقیق کلمات کلیدی همچنین به شما کمک می‌کند تا پاسخ به سوالاتی از این قبیل را بیابید:

  • به دست آوردن رتبه در این کلیدواژه تا چه حد دشوار است؟
  • در صورت به دست آوردن رتبه در این کلیدواژه، چقدر ترافیک دریافت خواهم کرد؟
  • برای رتبه گرفتن در این کلیدواژه، چه نوع محتوایی باید تولید کنم؟
  • آیا افرادی که این کلیدواژه را جستجو می‌کنند، می‌توانند به مشتری من تبدیل شوند؟

یافتن پاسخ صحیح برای این نوع سؤالات، به شما کمک می‌کند که راه درستی را برای رقابت با دیگران انتخاب کنید.

چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟

تحقیق کلمات کلیدی معمولا اولین قدم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. شما قطعا در موارد زیر به کیورد ریسرچ نیاز دارید:

  • گسترش کسب و کار و ارائه خدمات جدید
  • پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا
  • بهینه سازی محتوای کنونی وبسایت

تاریخچه جستجوی کلیدواژه و تغییرات آن در گذر زمان

تحقیق کلمات کلیدی در طی زمان و با تغییرات الگوریتم‌های رتبه بندی موتورهای جستجو دچار تحول شده است. در سال ۲۰۰۰ تحقیق کلمات کلیدی تنها بررسی Google Keyword Planner و پیدا کردن کلمات با بیشترین تعداد جستجو و پرکردن متن سایت با این کلمات بود.

از آنجایی که این روش به راحتی مورد سوء استفاده افراد برای کسب رتبه برای صفحات با محتوای بی‌کیفیت قرار می‌گرفت، گوگل در سال‌های اخیر با ارائه به‌روزرسانی‌هایی در الگوریتم رتبه‌بندی خود به مقابله با این روش پرداخت. همواره هدف آپدیت‌های گوگل تشخیص هدف کاربر و ارائه بهترین محتوا در نتایج جستجو به کاربران است.

مهمترین آپدیت‌های الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در سال‌های اخیر که تاثیر زیادی بر نحوه انجام کیورد ریسرچ داشته‌اند به شرح زیر می‌باشند:

  • Google Panda (2011): این الگوریتم سایت‌های با محتوای کوتاه و متن‌های تکراری را جریمه کرد.
  • Google Penguin (2012): این الگوریتم وبسایت‌هایی که در متون خود از کلیدواژه‌ها استفاده غیر طبیعی داشتند جریمه کرد.
  • Google Hummingbird (2013): الگوریتم مرغ مگس خوار به بهبود جستجوی معنایی و درک نیت کاربر از کلیدواژه‌های مختلف پرداخت.
تغییرات جستجوی کلیدواژه ناشی از تغییرات الگوریتم گوگل
نحوه انجام فرایند جستجوی کلیدواژه با تغییرات الگوریتم گوگل دچار تحول شده است.

با پیشرفت موتورهای جستجو فرایند تحقیق کلمات کلیدی پیچیدگی بیشتری یافته ‌است. تحقیق کلمات کلیدی دیگر تنها پیدا کردن کلیدواژه ایده‌آل نیست. تحقیق کلمات کلیدی امروزه شناخت مخاطب و پوشش موضوع محتوا به صورت مناسب است. به عبارت دیگر اگر محتوای شما کیفیت خوبی داشته باشد و موضوع مورد نظر را به خوبی پوشش بدهد شما می‌توانید حتی برای کلیدواژه‌هایی که درون محتوای خود ذکر نکرده‌اید نیز رتبه بگیرید. البته این به معنی اهمیت نداشتن تحقیق کلمات کلیدی نیست، بلکه به معنی تفاوت آن با گذشته است.

بخش دوم – نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی با فکر کردن به اینکه «یک مشتری بالقوه برای یافتن کسب و کار یا سایت شما چه کلماتی را جستجو خواهد کرد؟» آغاز می‌شود. پس از آن می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و ایده‌ها را گسترش دهید و کلیدواژه‌های بیشتری پیدا کنید.

تحقیق کلمات کلیدی فرآیند ساده‌ای است، اما برای اینکه کار به درستی انجام شود، ۲ شرط مهم وجود دارد:

  1. باید شناخت خوبی از حوزه‌ی کاری خود داشته باشید. شناخت حوزه کاری اهمیت بسیاری در به نتیجه رسیدن فرایند تحقیق کلمات کلیدی دارد. لازمه موفقیت فرآیند تحقیق کلمات کلیدی درک کامل از کسب و کار و حوزه کاری است. در صورت برون سپاری پروژه سئو خود بایستی به مجری پروژه کمک کنید تا درک خوبی از کسب و کار شما پیدا کند. ما در گروه دیجیتال دیمادی با برقراری ارتباط موثر با کارفرمایانمان و برگزاری جلسات توجیهی به دنبال شناخت کامل از کسب و کار هدف خواهیم بود تا بتوانیم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی به یک نتیجه مطلوب برسیم.
  2. باید با نحوه کار با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنایی داشته باشید و یاد بگیرید چگونه بیشترین بهره را از آن‌ها بگیرید.

در این بخش چند روش عملی را با هم مرور خواهیم کرد تا دانش شما در هردو زمینه‌ی بالا افزایش یابد.

اول – طوفان فکری برای یافتن کلمات کلیدی بنیادی

کلمات کلیدی بنیادی (Seed Keywords) پایه و اساس فرآیند تحقیق کلمات کلیدی هستند. آن‌ها جایگاه اصلی شما را تعریف می‌کنند و کمک می‌کنند رقیبانتان را شناسایی کنید. تمام ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در ابتدا از شما یک کلمه کلیدی بنیادی می‌خواهند که در ادامه از آن برای ایجاد لیستی بلند از ایده‌های کلیدواژه‌های مرتبط استفاده می‌کنند.

برگزاری جلسات طوفان فکری (Brain Storming) با همکاران، شرکا یا سایر افرادی که از حوزه کاری مورد نظر اطلاعات دارند برای برداشتن اولین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید خواهد بود. کافی است خود را جای مشتریان قرار دهید تا بدانید برای یافتن خدمات یا محصولی که عرضه می‌کنید، چه کلمه‌ای باید جستجو شود. کلمات را لیست کنید و کلمات مرتبط را در دسته‌بندی‌های مشابه قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کلیدواژه‌های مربوط به قهوه را پیدا کنید، کلمه کلیدی بنیادی شما می‌تواند چنین چیزی باشد:

  • قهوه
  • اسپرسو
  • کاپوچینو
  • فرنچ پرس

دقت داشته باشید که ممکن است کلمه کلیدی بنیادی به خودی خود ارزش آن را نداشته باشد که به عنوان کلمه هدف وب‌سایت شما انتخاب شود. از این کلمه برای برداشتن گام‌های بعدی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌شود. بنابراین نیازی نیست برای یافتن کلمه بنیادی، دقت و وسواس زیادی به خرج دهید. باید در عرض چند دقیقه، چند کلمه کلیدی بنیادی انتخاب کنید. پس از اینکه موفق شدید چند کلمه را به عنوان کلمات کلیدی بنیادی خود انتخاب کنید، به سراغ مراحل بعدی می‌رویم.

دوم – رقیبانتان در چه کلیدواژه‌هایی رتبه کسب کرده‌اند؟

عموماً بررسی اینکه رقبایتان با چه کلیدواژه‌هایی ترافیک دریافت می‌کنند، بهترین روش برای شروع تحقیق کلمات کلیدی است. اما ابتدا باید رقبا را شناسایی کنید. اینجاست که لیست کلمات کلیدی که در مرحله قبلی تهیه کردید به درد می‌خورد. کافی است یکی از آن کلمات را در گوگل جستجو کنید و ببینید که در آن کلمه کلیدی بنیادی، چه سایت‌هایی در صفحه اول رتبه کسب کرده‌اند.

بدست-اورد-کلیدواژه-ها

اگر هیچکدام از سایت‌های دارای رتبه‌های اول، مشابه سایت شما نیستند، می‌توانید از کلمات مرتبط پیشنهادی خود گوگل استفاده کنید.

پیشنهادات گوگل برای کلیدواژه مد نظر ما
پیشنهادات گوگل با تایپ کردن هر کلمه نمایان می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر تجهیزات قهوه می‌فروشید، احتمالا «قهوه ساز» کلمه کلیدی مرتبط‌تری است تا «قهوه». یکی از دلایل این امر این است که نتایجی که برای «قهوه ساز» نمایش داده می‌شود، اکثرا فروشگاه‌هایی مثل شما هستند. در حالی که نتایج نمایش داده شده برای «قهوه» ممکن است عموماً بلاگ‌ها و مطالب آموزشی باشند.

مقایسه-نتایج-کلمه-جستجو-برای-کلمه-قهوه-و-قهوه-ساز
مقایسه نتایج جستجوی کلمه برای دو کلمه قهوه و قهوه ساز. با بررسی نتایج گوگل متوجه می‌شویم که کاربری که کلمه قهوه را جستجو می‌کند به دنبال آشنایی با قهوه است و کاربری که کلمه قهوه ساز را جستجو می‌کند بدنبال مقایسه محصولات و خرید قهوه ساز است.

در طی فرایند تحقیق کلمات کلیدی باید سعی کنید در شناسایی رقبایتان از قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری خود به نحو احسن استفاده کنید. مثلا اگر دیدید در کلیدواژه‌ی مد نظرتان، کسب و کارهای بزرگی همچون آمازون یا دیجیکالا رتبه‌های اول را دارند، شما لزوما نباید آن‌ها را به چشم رقیب خود ببینید. همواره باید به دنبال وب‌سایت‌هایی باشید که مشابه وب‌سایت خودتان هستند یا قصد دارید وب‌سایتتان را به جایگاه آن‌ها برسانید.

پس از اینکه چند وب‌سایت را شناسایی کردید، می‌توانید از ابزارهای تحلیل رقبا استفاده کنید تا بتوانید درکی از صفحات پربازدید آن‌ها و میزان ترافیکی که دریافت می‌کنند پیدا کنید. همچنین می‌توانید ببینید که این سایت‌ها در چه کلیدواژه‌هایی بیشترین ترافیک را می‌گیرند. در قسمت بعدی به معرفی ابزارهای استخراج کلمات کلیدی خواهیم پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد